Οργή έχει προκαλέσει στα αρμόδια κυβερνητικά κλιμάκια η νέα επίθεση του οίκου αξιολογήσεων Fitch, με μια ανεκδιήγητη ανάλυση που δημοσιοποιήθηκε χθες, η οποία ήλθε να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις του Πρωθυπουργού, που επαναλήφθηκαν με μεγάλη συχνότητα τις τελευταίες ημέρες, για περίεργα παιχνίδια όχι μόνο κερδοσκοπικών κεφαλαίων, αλλά και των ίδιων των οίκων πιστοληπτικής αξιολόγησης.
Σε μια ανάλυση, που όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη δεν αρμόζει σε σοβαρό οίκο, η Fitch ξεκινά από την εσφαλμένη υπόθεση, ότι θα ρυθμισθούν αδιακρίτως καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, για να καταλήξει σε παντελώς αβάσιμα συμπεράσματα για δήθεν επικείμενα πλήγματα στο τραπεζικό σύστημα, με σοβαρές παρενέργειες και στην αγορά ομολόγων!
Η κυβέρνηση απάντησε άμεσα σε επίπεδο κυβερνητικού εκπροσώπου, με τον κ. Γ. Πεταλωτή να τονίζει το αυτονόητο, ότι δηλαδή « στο νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά δεν υφίσταται καμία γενικευμένη ρύθμιση όλων των καταναλωτικών και στεγαστικών δανείων». Μάλιστα, ο κ. Πεταλωτής έσπευσε να υπερασπισθεί το τραπεζικό σύστημα, τονίζοντας ότι «χρηματοπιστωτική σταθερότητα της χώρας είναι αδιαμφισβήτητη και δεν θίγεται η υγεία του τραπεζικού συστήματος από τις ρυθμίσεις που θα προωθηθούν το επόμενο διάστημα».
Στην ανεκδιήγητη ανάλυση της Fitch, χρειάσθηκε ομάδα αναλυτών (!) για να μην κατορθώσει να αντιληφθεί ότι το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες ρυθμίζει μόνο ληξιπρόθεσμα δάνεια και μόνο για τους δανειολήπτες με αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία και ως εκ τούτου σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να επηρεάσει π.χ. τις τιτλοποιήσεις στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων των ελληνικών τραπεζών, οι οποίες αφορούν μόνο δάνεια υψηλής ποιότητας.
«Με το σχέδιο νόμου», τόνισε σε χθεσινοβραδινή του δήλωση ο γ.γ. Καταναλωτή, Δ. Σπυράκος, «καθιερώνεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών για οφειλέτες που έχουν αποδεδειγμένη και μόνιμη αδυναμία πληρωμής, δηλαδή για οφειλέτες που εκ των πραγμάτων δεν έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τα χρέη τους. Το σχέδιο νόμου δημιουργεί λοιπόν κίνητρα στους οφειλέτες αυτούς να εξυπηρετήσουν, εξαντλώντας τις δυνατότητές τους για μία χρονική περίοδο τεσσάρων ετών, ένα μέρος των χρεών τους προκειμένου να απεγκλωβιστούν από την υπερχρέωση».
Στελέχη του υπουργείου Οικονομίας επισημαίνουν, ότι στην πραγματικότητα το σχέδιο νόμου που έκανε τους «αναλυτές» της Fitch να δημιουργήσουν ιστορίες με… δράκους για το τραπεζικό σύστημα απλώς ακολουθεί τα βήματα πολλών άλλων χωρών, που έχουν ήδη καθιερώσει το θεσμό της προσωπικής πτώχευσης.
Όπως επισημαίνουν, αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο υπάρχει ήδη από την δεκαετία του 1970 στις ΗΠΑ (13ο κεφάλαιο της Bankruptcy Reform Act, 1978), καθώς και σε όλες σχεδόν τις ανεπτυγμένες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Μεγάλη Βρετανία, η Δανία από το 1982, η Ελβετία, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Αυστρία από το 1994, η Ολλανδία από το 1998, η Γερμανία από 1999, το Βέλγιο από το 1999, η Γαλλία από το 2003, η Πορτογαλία από το 2004, και η Τσεχία από το 2008. Ουσιαστικά η Ελλάδα εναρμονίζεται με τις διεθνείς πρακτικές.
Όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη, η έκθεση της Fitch ενδεχομένως να εξηγείται από άλλες παραμέτρους του παιχνιδιού των αγορών αυτή την περίοδο: κερδοσκοπικά κεφάλαια έχουν πολλές ανοικτές θέσεις κατά των ελληνικών ομολόγων και του ευρώ και έχουν ανάγκη τη διατήρηση της αβεβαιότητας για την ελληνική οικονομία, καθώς σε αντίθετη περίπτωση τα spread θα συρρικνωθούν και το κλείσιμο αυτών των θέσεων θα γίνει πολύ ακριβή υπόθεση.
Σε αυτή τη δύσκολη ώρα για τους κερδοσκόπους, φαίνεται ότι ορισμένοι οίκοι αξιολογήσεων προστρέχουν σε βοήθεια, ακόμη και με εκθέσεις προφανώς παιδαριώδεις, αν όχι ευθέως κακόβουλες, που μόνο στόχο φαίνεται ότι έχουν όχι την πληροφόρηση, αλλά την παραπληροφόρηση όσων από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες στην Αθήνα…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου