TO «πάγωμα» των δημοπρατήσεων νέων έργων μέχρι το καλοκαίρι του 2010 και την ακύρωση των διαγωνισμών των έργων παραχώρησης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας.
Οι αποφάσεις αυτές ελήφθησαν λόγω της οικονομικής στενότητας και της έλλειψης πόρων καθώς και της επικείμενης αλλαγής του θεσμικού πλαισίου για την ανάθεση των δημοσίων έργων.
Ο υπουργός, αναφερόμενος στο ΕΣΠΑ, τόνισε ότι «έχουμε ξεπεράσει τα όρια των δυνατοτήτων που έχουμε», εξηγώντας ότι από το πρόγραμμα «ενίσχυσης προσπελασιμότητας», το οποίο προβλέπει δαπάνες ύψους 5,4 δισ. ευρώ για υποδομές, τα 2,9 δισ. έχουν δεσμευθεί ήδη για έργα- γέφυρες, που ξεκίνησαν από το Γ΄ ΚΠΣ, ενώ την ίδια στιγμή στο ΕΣΠΑ έχουν ενταχθεί έργα ύψους 1,4 δισ., με αποτέλεσμα να απομένουν μόλις 1,1 δισ. ευρώ για μελλοντικές δράσεις.
Ωστόσο, ο κ. Δ. Ρέππας χαρακτήρισε το ποσό που απομένει ως «θεωρητική αξία» καθώς εξήγησε ότι η απελθούσα ηγεσία του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ είχε προαναγγείλει «περιφερειακά προγράμματα» στα οποία εντάσσονταν έργα ύψους 800 εκατ. ευρώ, χωρίς ωστόσο οι πόροι να έχουν διασφαλιστεί.
Στο σημείο αυτό αξίζει να τονισθεί ότι η στενότητα των πόρων περιορίζει τις δημόσιες επενδύσεις και σε συνδυασμό με την υποχώρηση της οικοδομής δυσχεραίνει την έξοδο της οικονομίας από την ύφεση.
Ωστόσο, ο υπουργός Υποδομών διευκρίνισε πως όσα έργα βρίσκονται σε εξέλιξη θα προχωρήσουν κανονικά, ενώ αυτήν τη στιγμή γίνεται επανασχεδιασμός του προγράμματος κατασκευής νέων υποδομών με στόχο αυτά να έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Για τον λόγο αυτό μάλιστα, το υπουργείο σχεδιάζει την υλοποίηση προγράμματος μικρών και μεσαίων έργων στην περιφέρεια, συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα εξασφαλιστούν από εθνικούς πόρους, ενώ σε συνεννόηση με το Yπουργείο Οικονομικών προωθεί πρόγραμμα έργων με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων καθώς επίσης και έργα ΣΔΙΤ.
Oσον αφορά τους ακυρωθέντες διαγωνισμούς, ο υπουργός Υποδομών διευκρίνισε ότι το έργο για επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα επαναδημοπρατηθεί υπό το πρίσμα του νέου ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας και θα επανασχεδιαστεί σε μικρότερη και περισσότερο διαχειρίσιμη κλίμακα, ενώ σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλι, σημείωσε ότι στη σύμβαση παραχώρησης θα ενσωματωθεί και η προμήθεια των ραδιοβοηθημάτων, μελέτη την οποία θα εκπονήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας τους επόμενους 4 μήνες, με αποτέλεσμα η επαναδημοπράτηση του έργου να εκτιμάται ότι θα ανακοινωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2010.
Σχετικά με το νέο σύστημα επιλογής αναδόχων, το Yπουργείο Υποδομών θα καταθέσει την τελική του πρόταση προς διαβούλευση περί τα τέλη Μαρτίου και εφόσον πρώτα επεξεργαστεί τις προτάσεις των εργοληπτικών οργανώσεων, με στόχο μέχρι το καλοκαίρι να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες και να προχωρήσει στη σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου.
Ωστόσο, κ. Ρέππας ανέφερε πως έχει προχωρήσει η σύσταση της Ανεξάρτητης Κεντρικής Αρχής, η οποία θα αναλάβει αποκλειστικά την ευθύνη για την παραγωγή των δημοσίων έργων από τη μελέτη, την προκήρυξη του διαγωνισμού μέχρι και την ολοκλήρωσή τους και παράδοση σε λειτουργία. Παράλληλα, δημιουργείται ένα σύστημα επιτελικής παρακολούθησης των έργων, των μελετών και των υπηρεσιών (με την ανάρτηση στο διαδίκτυο όλα τα στοιχεία των έργων: προϋπολογισμός, χρονοδιαγράμματα κ.ά.) το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2010, με στόχο την εξασφάλιση διαφάνειας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων.
πηγή express.gr 17/12/09
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου